Att ta körkort i Borås

Teori- och körutbildning

Både teoretiska kunskaper och praktiska kunskaper krävs för att du skall få ditt körkort. En körkortsutbildning består av både teorilektioner och körlektioner.

Du kan välja att läsa teori och ta körlektioner på körskola eller läsa enbart teori på körskola och övningsköra privat.

Körkortstillstånd

För att kunna börja övningsköra och påbörja din utbildning måste du först ansöka om körkortstillstånd. Ansökan om körkortstillstånd görs via Transportstyrelsens hemsida

Riskutbildning

Riskutbildningen består utav två delar och är en viktig del av körutbildningen.

Del 1 handlar om alkohol, andra droger, trötthet och riskfyllda beteenden i övrigt.

Del 2 handlar om hastighet, säkerhet och körning under särskilda förhållanden. När du gör ditt kunskapsprov och körprov måste du ha gjort riskutbildningens båda delar.

Kunskapsprov och körprov

Kunskapsprov och körprov bokas in så nära varandra som möjligt. Kunskapsprovet testar dina teoretiska kunskaper och körprovet som inkluderar körning i och utanför tätort samt säkerhetskontroll sätter dina praktiska färdigheter på test.

För att få göra din uppkörning behöver du vara godkänd på ditt kunskapsprov. Kunskapsprovet är giltigt i 2 månader och vid rådande corona pandemi är giltighetstiden förlängd till 6 månader.